Storebæltsforbindelsen fylder 25 år

1. juni 2022


I dag er det 25 år siden, at jernbanen over Storebælt åbnede. For os i MT Højgaard-familien er det noget ganske særligt. Højgaard Schultz var nemlig entreprenør på Vestbroen, og Monberg Thorsen på den 8.024 meter lange Østtunnel.  

Vil du vide mere?
kontakt os

Veteraner fra Storebælt genforenes 25 år efter åbningen

Her i 2022 er vi heldige fortsat at have en række kolleger, der var med til at skabe forbindelsen over Storebælt. Erfarne anlægsentreprenører, der hver især har sat deres tydelige præg på danmarkshistorien.  

I anledningen af de 25 år genforenedes de for nylig ved Vestbroen i Nyborg for at dele deres minder.

11 af vores kolleger der var med til at anlægge Storebæltsforbindelsen. 

Indgangen til tunnelen på Sjælland. 

Østtunnelen og Vestbroen kort fortalt

Østtunnelen for togtrafik blev bygget 1988-1996 fra Halsskov til Sprogø. Tunnelen er 8.024 m lang og består af to adskilte tunnelrør med et spor i hver. De to tunnelrør er forbundet af 31 tværtunneler, der dels fungerer som flugtvej, dels rummer vigtige installationer. Fra havbunden og ned til oversiden af tunnelen er der mellem 12 og 40 meter.

Vestbroen blev bygget 1989-1994. Egentlig er det to parallelle broer, hvoraf en er til vej og en til jernbane. Broen er i alt 6.611 meter lang, mens gennemsejlingshøjden er 18 meter. Både broens over- og underbygning blev fremstillet i beton på en fabrik ved Lindholm på Fyn. Elementerne blev fragtet ud til brostedet af flydekranen Svanen.

Inspektion i Østtunnelen. 

Flydekranen Svanen fragter de 110 meter lange dragerelementer ud på Storebælt. 

Til toppen

Denne side gør brug af cookies. Ved at browse videre accepterer du brugen af dette Læs mere om cookies

Du forlader nu MT Højgaards website for at besøge MT Højgaard Holdings website