Spring til hovedindhold
Fra 1918 til i dag

En lang og stolt historie

Vi er bygge- og anlægsfolk. Det har vi været gennem generationer og vi er stolte af de mange markante projekter som vi været med på igennem alle årene.

MT Højgaard Danmarks historie

1918-1919: De første svære år

Fortællingen om MT Højgaard Danmark indledes af fire unge ingeniører. Knud Højgaard og Sven Schultz grundlægger Højgaard & Schultz i 1918, og Axel Monberg og Ejnar Thorsen grundlægger Monberg & Thorsen året efter.
Monberg og Thorsen er i slutningen af tyverne, og har ikke noget stort netværk. De har svært ved at vinde ordrer, og derfor prøver de i stedet at gå en lidt anden vej. De importerer fire amerikanske Wallis-traktorer, som de forsøger at udleje til de danske godsejere. Succesen udebliver dog, og traktoreventyret ender med, at de taber næsten hele deres startkapital på 6.000 USD. 

1919-1920: Skibet og betonbroen

Så går det straks nemmere for Højgaard & Schultz, som kort efter grundlæggelsen vinder en kontrakt på udførelsen af jernbetonskibet SS Bartels i København. Monberg & Thorsen får dog også snart hul på bylden, da de vinder deres føres entreprise, hvor de skal anlægge en jernbanebro i Høje Taastrup for DSB. Siden da har DSB i lange perioder været en nøglekunde for MT Højgaard Danmark, og i 2020´erne har vi samarbejdet om flere gigantiske projekter over hele landet. 

 

1922: Svendeprøve som entreprenører

Et gammelt entreprenørord siger, at du først er rigtig entreprenør, når du påtager dig ansvaret for en stor entreprise med den risiko, som store projekter involverer. Det gør både Monberg & Thorsen og Højgaard & Schultz i starten af 1920´erne. 


Højgaard & Schultz vinder opførelsen af Tuborg Mineralvandsfabrik, der i dag stadig står smukt lidt nord for København. Og Monberg & Thorsen vinder en entreprise på 2.250.000 kroner for Ford Motorkompagni, der vil opføre en samlefabrik i Sydhavn. Med ekstraarbejder ender entreprisen på over 3.500.000 kroner. Det er et positivt varsel for fremtiden, at Monberg & Thorsen når til enighed med bygherren om de ekstra betalinger, og leverer et flot slutresultat. 

1924: Polsk havneby sætter skub på Højgaard & Schultz

I midten af tyverne kan vi bedst betegne Højgaard & Schultz som en mellemstor danske entreprenør, hvilket i sig selv er en udmærket præstation, når man kun har lidt over en håndfuld års historik som selvstændig virksomhed.
Men begge virksomheder er overbevist om, at de er skabt til større opgaver, og også gerne udenfor landets grænser. Derfor bliver Højgaard & Schultz i 1924 del af det konsortium, der skal opbygge havnebyen Gdynia i Polen. Da de ankommer til byen, bor der kun 600 mennesker, og da de forlader den 15 år senere, bor der 120.000. I løbet af de 15 år anlægger de moler, kajer og andre havneanlæg til beløb, der i nutidspenge ville svare til over 5 milliarder kroner. 
Stemningsbilleder fra Gdynia

1929: Monberg & Thorsen vinder sensationelt udførelsen af den gamle Lillebæltsbro

Da Fyn og Jylland skal forbindes med en bro, er der ingen der regner med, at “de unge mænd” i Monberg & Thorsen kan komme i betragtning. 
Der er 18 andre bydende, som alle vil udføre funderingsarbejderne via omkostningstunge trykluftløsninger. Men Monberg & Thorsen går en anden vej.
Leret i Lillebælt er det såkaldte tertiærler, der er helt vandtæt. Derfor foreslår virksomheden at bygge nogle enorme sænkekasser, der kan skære sig igennem leret, og skabe et helt vandtæt rum inde i kassen. Derefter kan de pumpe vandet ud, og udføre arbejderne uden brug af trykluft. 
Løsningen betyder, at Monberg & Thorsens samlede bud på broarbejderne er cirka halvanden millioner billigere end nummer to, og derfor vinder Monberg & Thorsen sensationelt arbejderne. 
Seks år senere afleverer vi Den Gamle Lillebæltsbro. Ingeniørmæssigt står Lillebæltsarbejderne, her mange år senere, stadig tilbage som den største genialitet nogensinde i vores historie. 

 

1935: Varmeledninger under Sjælland

Højgaard & Schultz tjente mange penge på at anlægge varmeledninger under Sjælland i 1930´erne. Som det tydeligt ses på billedet, foregik gravearbejderne noget mere manuelt, og smøger var en fast rekvisit i arbejdsmændenes mundvige. Billedet her er fra Næsbjerg. 

 

1938: Verdens smukkeste tankstation?

Vi er nok mest kendt for de store projekter, men nogle gange findes de smukkeste detaljer i de mindre sager. Arne Jacobsen tegnede den funkis-tankstationen i Skovshoved, som Monberg & Thorsen opførte og afleverede i 1938. Tankstationen står i dag fortsat, som et af funkisstilens fornemste vartegn.

 

1944: Anden verdenskrig sætter tydelige spor

Verdenskrigen sætter sine tydelige spor både på Højgaard & Schultz og Monberg & Thorsen. Ved krigens begyndelse har Højgaard & Schultz 138 ansatte, og da den slutter er tallet reduceret til 50. Monberg & Thorsen er tæt knyttet til modstandsbevægelsen, som de to unge Thorsen-sønner selv er del af. 
Efter udførelsen af Lillebæltsbroen har Monberg & Thorsen brugt stålrørene fra sænkekasserne til at opføre Odins Tårn nær Odense. 175 meter højt er tårnet, hvilket gør det til Europas næsthøjeste tårn efter Eiffel-tårnet. En morgen i 1944 får tårnet dog et voldeligt endeligt, da Gestapo giver ordre til, at tårnet skal sprænges med 200 kilo plastisk sprængstof. 

1951-1952: Beton i Bellahøj

I starten af 1950´erne ændres bygningsreglementet, så bygherrerne får mulighed for at bygge højere boliger. I Bellahøj rejser højhusene sig som perler på en snor, og Højgaard & Schultz spiller en væsentlig rolle. De præfabrikerede betonelementer bliver leveret af Højgaard & Schultz´ betonfabrik i størrelser, så de relativt nemt kan samles ude på byggepladsen. 

1960-1979: Industrien styrkes, og det gavner entreprenørerne

Langsomt forbedres økonomien i Danmark, og mange store virksomheder skyder frem i det danske erhvervsliv. Opgangen skaber også behov både for nybyggeri og forbedret infrastruktur, og det kommer de danske entreprenører til gode. Både Højgaard & Schultz og Monberg & Thorsen bliver del af store danske industriprojekter som for eksempel for Toms Chokolade i Ballerup.

1985-2000: Hovedrolle på tre enorme broprojekter

Skal der anlægges store broer i Danmark i 1900-tallet, så kommer man ikke uden om Monberg Thorsen og Højgaard Schultz. Det faktum cementeres med tre store broprojekter i slutningen af århundredet. 

På Farøbroerne er Monberg & Thorsen hovedentreprenør, og Højgaard & Schultz del af Farø-konsortiet. På Storebæltsforbindelsen er Monberg & Thorsen del af konsortiet, der anlægger tunnelen, og Højgaard & Schultz er med til at anlægge Vestbroen. På Øresundsforbindelsen arbejder de også tæt sammen om at skabe forbindelse mellem Danmark og Sverige. Samarbejdet bliver et forvarsel til en meget markant drejning i vores historie, der sker i 2001.

Mange billeder af broen, og forskellige stadier – kan nemt vælges et andet

2001: Monberg Thorsen & Højgaard & Schultz fusionerer

Efter et længere tilløb vælger Monberg & Thorsen og Højgaard & Schultz at fusionere i starten af det nye årtusind. Fusionen gør os til den største entreprenør i dansk målestok på det tidspunkt.  

MT Højgaards logo bliver kort efter lanceret. Logoet har stadig samme form i dag, og dets symbolske dobbelttydighed beskriver fortsat MT Højgaard Danmark: Centralt står mennesket, for der er ingen projekter uden dygtige mennesker. Derudover symboliserer armene broer, benene symboliserer veje, og hovedet symboliserer nybyggeri.  

2001-2010: Den svære tilvænning

Al forandring kræver tid, og de første år skal medarbejderne vænne sig til, at vi nu er én virksomhed. Arbejdsgangene bliver aldrig helt de samme igen, når to virksomheder fusionerer, men opgaverne ændrer sig ikke: Anlæg, nybyggeri og renovering både i Danmark og udlandet. I 00´erne udfører vi store opgaver for Danfoss, Fields og Københavns Zoo blot for at nævne nogle enkelte. 

2011-2020: Svære år med lyspunkter

10´erne er et blandet årti for MT Højgaard. Vi står bag flotte afleveringer af projekter som Hardangerbroen, Nordeas nye domicil, Den Blå Planet og Bestseller. Men samtidig løber vi også ind i udfordringer, som giver os store lærepenge. Juridiske sager blandt andet om Havmølleparker og MGO-plader koster MT Højgaard store summer, og understreger, at entreprenørbranchen kan være meget kompleks og krævende.

 

2021: MT Højgaard Danmark bliver selvstændig

Den 1. januar 2021 udskilles MT Højgaard Danmark som selvstændigt selskab i MT Højgaard Holding-koncernen. Vi vælger at fokusere udelukkende på danske projekter inden for anlæg, nybyggeri og renovering. Samtidig beslutter vi at arbejde mere målrettet med vores virksomhedskultur, end vi har gjort i mange år. 

Vi ønsker at være det bedste sted i branchen både for vores ansatte og for vores kunder. Det er vi ikke nødvendigvis endnu på alle punkter, men siden 2021 har vi både forbedret vores medarbejders trivsel og vores kundetilfredshed, så vi tror på, at vi er på rette vej.