MT Højgaard har nu afleveret to ud af fire etager i det nye bagagesorteringsanlæg, Baggage Factory West, i Københavns Lufthavn. Bagagesorteringsanlægget er en del af en kapacitetsudvidelse i lufthavnen.
Vil du vide mere?
Kontakt os- Vi har fået nøjagtigt det, vi har bedt om, siger projektchef i Københavns Lufthavn, Jeppe Huldtgren Naerbout.
Nyt bagagesorteringsanlæg skal håndtere meget mere bagage
Baggage Factory West er en del af en kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn. Kapacitetsudvidelsen skal gøre det muligt for lufthavnen at håndtere flere passagerer og mere bagage.
MT Højgaard opfører bygningen, der foruden et nyt bagagesorteringsanlæg vil indeholde kontorer, omklædningsfaciliteter og kantine til lufthavnens medarbejdere. Som en del af projektet har vi renoveret den eksisterende kælder og tunnellen, der fremover vil være adgangsvej for personale. Desuden har vi bygget en tilsvarende tunnel til bagagesorteringsanlægget og renoveret og ombygget politiets gamle faciliteter i den eksisterende bygning. Samlet kommer byggeriet til at tælle 10.000 m2.
”Sådan gider man godt arbejde en anden gang”
Den 1. august afleverede vi første del af projektet. Således kunne Københavns Lufthavn tage den 2.000 m2 store kælder i brug. Kælderen indeholder blandt andet omklædningsfaciliteter og lager til lufthavnens personale.
Smilene var store, da Københavns Lufthavn i sidste uge tog imod kælderetagen:
- Vi har fået nøjagtigt det, vi har bedt om. En del af årsagen er det gode samarbejde, vi har med MT Højgaard og den måde, vi arbejder på. Vi har kunnet ændre retning undervejs, og vi har fundet løsninger sammen. Det har betydet, at vi kunne få det, vi ønskede os, i den kvalitet, vi ville have. Jeg tror, at alle er glade. Sådan gider man godt arbejde en anden gang, siger projektchef i Københavns Lufthavn Jeppe Huldtgren Naerbout.
Faktisk var det meningen, at stueetagen også skulle være overdraget i sidste uge sammen med kælderetagen. Men så længe behøvede Københavns Lufthavn ikke vente:
- Stueetagen overdrog MT Højgaard to måneder før tidsplanen. Det betyder, at en anden leverandør har kunnet gå i gang med at montere bagagebåndene længe før forventet. Det har været en fornøjelse, fortæller Jeppe Huldtgren Naerbout.
Stueetagen, der er 2.500 m2 stor og har 7,5 meter til loftet, rummer selve bagagesorteringsanlægget. Her vil passagerernes bagage blive sorteret og fordelt ud på vogne, der transporterer den til de rigtige fly.
Det samlede byggeri kommer til at tælle 10.000 m2.
Et stærkt samarbejde giver et bedre byggeri
Projektdirektør i MT Højgaard Christian Landsberger deler Københavns Lufthavns opfattelse af deres stærke samarbejde:
- Det er fantastisk, at alle er fokuserede på at lykkes med projektet sammen. Vi er først en succes, når alle er i mål. Jeg kan kun rose lufthavnens evner og mod til at samarbejde på en ny måde. Københavns Lufthavn, Sweco, Rubow Arkitekter og vi har alle arbejdet tæt sammen helt fra start. Vi har et fælles projektkontor, hvor vi løbende forventningsafstemmer og løser udfordringer, inden de vokser sig store. Det giver mere kvalitet for pengene, større forudsigelighed i projektet, et langt bedre samarbejdsklima, og i sidste ende et bedre byggeri, siger Christian Landsberger.
Og det afleverede byggeri er et, både MT Højgaard og Københavns Lufthavn kan være glade for:- Byggeriet indeholdt samlet kun seks mangler fordelt på de godt 5.000 m2. Det drejer sig om småting, som vi udbedrer over de kommende uger, fortæller Christian Landsberger.
- Det er fantastisk, at alle er fokuserede på at lykkes med projektet sammen, siger projektdirektør i MT Højgaard Christian Landsberger.
Skrappe sikkerhedskrav
Selvom projektet og samarbejdet kører på skinner, kommer det at arbejde i en lufthavn med sine helt egne udfordringer. For nylig inspicerede fire hundeførere med hunde og otte securityfolk bygningen for at sikre, at bygningen lever op til lufthavnens høje sikkerhedskrav.
Med den inspektion blev bygningen lagt om til det, man kalder airside. Det betyder, at de sikkerhedskrav, der gælder på den anden side af security-tjekket i lufthavnen, nu også gælder på vores byggeplads.
- Det gør arbejdet en smule mere udfordrende. For eksempel er det kun chauffører med et særligt kørekort til at køre på lufthavnens område, der må levere materialer til en byggeplads airside. Og alle håndværkere, der skal arbejde airside, skal igennem securitytjek hver morgen. Det bliver spændende at fortsætte arbejdet og også løse de udfordringer, fortæller Christian Landsberger.
Vi forventer at færdiggøre resten af byggeriet i god tid inden den aftalte aflevering til næste sommer den 1. juni 2021.