MT Højgaard Danmark har underskrevet kontrakt med DSB om at bygge et stort værkstedskompleks i Næstved. Kontrakten har en værdi på 1,3 mia. kr.
Vil du vide mere?
Kontakt osMT Højgaard har indgået en betinget totalentreprisekontrakt med DSB om at opføre et stort nyt værkstedskompleks med tilhørende baneanlæg i milliardklassen.
”DSB og MT Højgaard Danmark indgår i dag endeligt en aftale om udførelse af totalentreprisen på opførelse af DSB’s nye værkstedsfaciliteter i Næstved. Aftalen sker i forlængelse af vores samarbejde om at udvikle og udforme projektet, som har stået på siden 2021. MT Højgaard Danmark har her, sammen med MJ Eriksson, MOE og Holm & Grut, og en lang række andre partnere, arbejdet på at få design, krav, ønsker, tid og økonomi til at gå op i en højere enhed, og det er det, der nu er lykkedes,” siger DSB’s administrerende direktør Flemming Jensen.
Samarbejde skaber værdi fra starten
Kontrakten på værkstedskomplekset indgår i DSB’s betingede og faseopdelte udbud, som MT Højgaard vandt i foråret 2021. Sammen med projektets andre parter har vi haft en effektiv proces, hvor vi har udformet og udviklet det komplekse byggeri. Processen er et glimrende eksempel på, hvordan byggeriets parter skaber værdi gennem tæt samarbejde:
”Vi glæder os over det tætte samarbejde med DSB og de øvrige parter i den første fase af projektet, som vi nu ser meget frem til at færdigprojektere og udføre i de kommende år. Det er en strategisk prioritet for MT Højgaard Danmark at indgå samarbejdsaftaler som denne, hvor den høje grad af åbenhed gør det muligt at skabe værdi for bygherren med det samme og nedbringe risikoen, fordi vi sidder med ved bordet, inden totalentreprisekontrakten underskrives. Beslutningsgrundlaget bliver meget præcist, når vi i fællesskab definerer konstruktions- og udførelsesprincipper med løsningsforslag fra arkitekt, rådgivere og entreprenører. Arbejdsformen giver en masse energi, og vi tror virkelig på den måde at gøre tingene på,” siger porteføljechef i MT Højgaard Danmark, Søren Sørensen.
Værkstedet skal bruges til reparation og vedligehold af DSB’s nyindkøbte ellokomotiver og togstammer samt eksisterende dobbeltdækkervogne. Byggeriet skal stå færdigt i 2026 og vil få den højeste DGNB-certificering.
Kontrakten er lige nu betinget, men den vil blive ubetinget, når DSB’s bestyrelse endeligt tiltræder kontrakten den 25. august 2022 og der opnås tilladelse til byggeriet i henhold til § 25, stk. 1 i lov om miljøvurdering den 30. september 2022.