Se en jernbanebro blive opført på 10 dage

17. maj 2017


På bare 10 dage over påsken har MT Højgaard opført en sporbærende bro for Banedanmark og arbejdet på fem andre lokaliteter på jernbanestrækningen mellem Ringsted og Vordingborg. 

Vil du vide mere?
kontakt os

I løbet af påsken var der travlt på jernbanestrækningen mellem Ringsted og Femern. Men det var ikke togene, der havde travlt på skinnerne, men derimod medarbejderne i MT Højgaard. I løbet af de 10 dage togdriften var indstillet, opførte MT Højgaard en helt ny sporbærende bro, og arbejdede på fem andre lokaliteter mellem Ringsted og Vordingborg.

- Vi var på et tidspunkt et døgn og 20 timer foran vores tidsplan, og arbejdet er gået efter planen. At det er lykkedes at komme så flot i mål skyldes et rigtig godt planlægningsarbejde, et virkelig godt samarbejde med Banedanmark og et hold af dedikerede medarbejdere, der bogstavelig talt har knoklet dag og nat, siger Lars Henriksen, der er projektdirektør i MT Højgaard.

Binder Skandinavien og Europa sammen

Arbejdet gik i gang den 7. april, og der blev arbejdet i døgndrift i 10 dage for at blive klar til, at togene igen kunne køre på strækningen fra om morgenen den 18. april. I den periode var der indsat togbusser på strækningen. Omkring 150 mand har været beskæftiget i døgndrift på de seks byggepladser.

- Vi er glade for at være kommet godt fra start med udbygningen af endnu en etape af Ringsted-Femern Banen, som på sigt skal binde Skandinavien sammen med Tyskland med hurtigere tog og kortere rejsetider. Og da der skal ombygges mere end 100 broer på strækningen, i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen, lover påskens arbejde godt for det videre samarbejde. Særligt er jeg tilfreds med, at tidsplanen blev overholdt, og togene igen kørte tirsdag morgen som planlagt, siger projektdirektør i Banedanmark, Jens Ole Kaslund.

I forbindelse med arbejdet på strækningen er der udarbejdet en video, der viser arbejdet med at opføre jernbanebroen på Ring Syd. Se videoen nedenfor:

Fakta om renovering og opførelse af 56 broer mellem Ringsted og Femern

MT Højgaards totalentreprise omfatter nedrivning af syv banebroer, 15 vejbroer og en fodgængerbro. Der skal opføres otte banebroer og 16 nye og højere vejbroer, som skal give plads til togenes nye kørestrømsanlæg. Syv af de eksisterende banebroer skal udvides, 21 skal have udskiftet fugtisoleringen, to skal have udskiftet kantbjælker, og på 24 af banebroerne skal kantbjælkerne både forlænges og forhøjes. Desuden skal MT Højgaard udføre jord-, vej-, og afløbsarbejdet i forbindelse med opførelsen af broerne. 

Arbejdet i påsken foregik på seks lokaliteter:

  • Havrebjergvej i Ringsted
  • Tyvelsevej i Glumsø
  • Ravnstrupvej i Herlufmagle
  • Ring Syd, Grevensvængevej i Næstved
  • Landevejen, Lov i Næstved
  • Aarsleffgade i Vordingborg

Kontakt

Lars Henriksen                                                
Projektdirektør i MT Højgaard                                              
+45 2270 3563                                                
larh@mth.dk

Jens Ole Kaslund
Projektdirektør i Banedanmark
+45 9139 9866
femern@bane.dk

Til toppen

Denne side gør brug af cookies. Ved at browse videre accepterer du brugen af dette Læs mere om cookies

Du forlader nu MT Højgaards website for at besøge MT Højgaard Holdings website