Der ligger ambitiøse visioner bag byggeriet af Svendborg Kommunes nye center-skole for børn med autisme. Visionerne er realiseret i et tæt og vellykket samarbejde mellem lærere, psykologer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, elever, forældre, kommune og MT Højgaard, der har bygget skolen i totalentreprise.
Vil du vide mere?
kontakt osSvendborg Kommune har netop indviet en helt ny specialskole. Den er blevet til i et særligt samarbejde mellem arkitekt, bygherre og entreprenør. Samarbejdet begyndte allerede i udbudsfasen, hvor MT Højgaard i samarbejde med arkitektfirmaet Arne Birk havde tegnet den helt rigtige bygning til Svendborg Kommunes specialskole for børn med autisme. Eleverne er kendetegnet ved nedsatte motoriske og sociale evner samt høj følsomhed over for blandt andet lyd og lys.
Derfor havde bygherren på forhånd indkaldt lærere, pædagoger, psykologer, elever, lærere og fysioterapeuter til at definere de nye bygninger.
‒ Forventningerne fra bygherren var store, så det har været en stor fordel at have et så tæt samarbejde, som vi har haft, siger arkitekt Thomas Buhl fra arkitektfirmaet Arne Birk.
Evne til at lytte
MT Højgaard og Arne Birk blev først og fremmest udvalgt, fordi de evnede at lytte til bygherren.
‒ MT Højgaard kan transformere mit skoleledersprog til en byggeverden. Vi arbejder med værdier og holdninger, de arbejder med mursten og penge. Men de har mødt os respektfuldt, og så evner de at kommunikere. Vi har i høj grad fået den skole, vi vil have, siger bygherre Kasper Føns, der i begyndelsen af byggefasen var centerleder for autismecentret, men undervejs blev skoleleder med ansvar for både centret og den tilhørende folkeskole, Tåsingeskolen.
I byggefasen har projektleder Jesper Munk Eriksen fra MT Højgaard, den nye centerleder, Ene Wolfsberg og Kasper Føns justeret og udviklet byggeriet, så kommunen fik det bedste resultat i forhold til forventningerne.
‒ Vi havde lavet et sparekatalog, så vi sammen med kommunen i løbet af en uges tid kunne skrumpe projektet, så det passede til budgettet. Uden det gik ud over ideen og visionerne, siger Kim Birkerød fra MT Højgaard.
‒ Man sidder ude i en skurvogn, og så kan man mærke, at Jesper fra MT Højgaard har et bagland bag sig, der har styr på tingene. De har udvist etik og mødt de konflikter, vi havde på en fornuftig og konstruktiv måde, så vi hurtigt har fået nye udspil og fakta fra entreprenøren, når vi havde indvendinger, siger Kasper Føns.
Andre specialskoler er misundelige
Der er gået et år siden første spadestik, så byggeriet er til punkt og prikke leveret til prisen og til tiden.
‒ Selv om et tømrerfirma gik konkurs undervejs, så lykkedes det os at finde en anden underentreprenør og nå i mål uden forsinkelser, siger Jesper Munk Eriksen og peger på, at MT Højgaards nye system til kvalitetskontrol, Digitjek, har været en stor hjælp i de sidste faser til at undgå fejl og mangler.
‒ Det er første gang, jeg har haft systemet i brug, og det har i en periode sparet os for en mand – og samtidig givet et godt overblik.
Ved indvielsen i fredags var skolen fyldt op med næsten 80 elever, der allerede havde taget deres nye skole i besiddelse. Klasselokalerne er forholdsvis små og delt op i to rum med en dobbeltdør i mellem. Der er cirka otte elever i hver klasse.
Som formand for børne- og ungeudvalget i Svendborg kommune, Hanne Klit (S), sagde ved indvielsen.
‒ Det her overgår fantasien. Andre specialskoler har allerede været her og sige, at sådan en skole vil de også have.
Fakta
Center-afdelingen for børn med autisme er bygget i Vindby i sammenhæng med den eksisterende folkeskole, Tåsingeskolen. Skolen er på cirka 2.000 kvadratmeter og specialdesignet til børn med autisme. Foruden små, skæve og fleksible klasselokaler til knap 80 børn består skolen af et personaleområde og en lille gymnastiksal. Skolen er bygget i vedligeholdelsesfri materialer og er udført i lavenergiklasse jf. BR10 – blandt andet med 80 kvadratmeter solceller på taget. Totalentreprisen er på 21 millioner kroner.