Jernbane mellem København og Ringsted
Banedanmark anlægger i perioden 2010-2018 en dobbeltsporet elektrificeret højhastigheds jernbane mellem København og Ringsted via Køge. Banen bliver bygget til hastigheder på helt op til 250 km/t for persontog, og det bliver den første jernbane i Danmark, der kan betjene højhastighedstog. Jernbanen vil give mulighed for flere togafgange, kortere rejsetid, færre forsinkelser og dermed mere tilfredse rejsende.
Projektets detaljer
Projektets navn
Jernbane mellem København og Ringsted
Status
Afsluttet
Type
Broer og tunneler, Projektering, Infrastruktur
By
Sjælland
Kunde
Banedanmark
Samarbejds-partnere
Ingeniør: COWI
På tværs af landegrænser
Strækningen mellem København og Ringsted er af international betydning, da den indgår i det transeuropæiske netværk og forbinder Skandinavien med det øvrige Europa.
MT Højgaard er totalentreprenør på broarbejderne i forbindelse med jernbanen. Forbindelsen indeholder i alt seks broer i Vallensbæk og Brøndby kommune, samt fire store vejbroer og to jernbanebroer med tilhørende vejanlæg, stiforbindelser, afvandingsprojekter og jordarbejder.
Udover seks broer i Vallensbæk og Brøndby Kommune indeholder forbindelsen fire store vejbroer og to jernbanebroer.
MT Højgaard er totalentreprenør på broarbejderne i forbindelse med jernbanen mellem København og Ringsted.
Projekteringsledelse, design og koordinering
MT Højgaards division Design & Engineering varetager projekteringsledelsen på projektet, herunder koordinering og styring af samtlige brokonstruktioner og præfabrikerede tunnelelementer. Derudover står vi for design og projektering af udgravningerne, bane- og vejafvandingen, veje og stier samt de midlertidige konstruktioner.
På projektet med jernbanen mellem København og Ringsted er der anvendt komplet 3D-modellering.
Projektet mellem København og Ringsted har fungeret som et spændende pilotprojekt for større anlægsprojekter med komplet 3D-modellering. Undervejs har vi blandt andet brugt Microstation og AutoCAD Civil 3D som designværktøjer. Vi har også anvendt BIM-værktøjet Navisworks til digital granskning og kollisionskontrol af designmaterialet. 3D-modellerne er fra de tidligere faser løbende blevet opdateret og samtidig anvendt til at sammenligne mængder. Dermed har vi opnået et godt overblik over både stade og økonomi.