
56 broer mellem Ringsted og Femern
Skandinavien og resten af Europa bindes tættere sammen med massiv opgradering af jernbanen fra Ringsted til Femern

56 broer mellem Ringsted og Femern
Banen vil skabe en hurtigere forbindelse mellem København og Hamborg, flytte gods og passagerer fra vej til jernbane og medføre reduktion af CO2-udledningen. Projektet består af i alt 20 brokonstruktioner, som er udført som henholdsvis pladsstøbte betonrammer eller elementbroer. Det sikrer en hurtig udskiftning af eksisterende bygværker.
Tværfaglig projektering
I projekteringen af de mange broer har MT Højgaard bidraget med alle ingeniørdiscipliner såsom konstruktioner, geoteknik, afvanding, jording og potentialudligning samt midlertidige konstruktioner.
Projektet bestod af otte eksisterende banebroer, der er blevet sideudvidet, ni banebroer, der er udført som elementbroer, to stitunneler samt en større støttevægskonstruktion.
Sideudvidelserne er designet som pladsstøbte rammer for at opnå et ensartet udtryk med den eksisterende konstruktion, mens udskiftning af hele bygværker er udført som elementbroer for at sikre en hurtig udskiftning i kortere sporspærringer.
Foruden de bærende konstruktioner indeholdt opgaven også projektering af banedæmningen lokalt omkring konstruktionen og projektering af alle midlertidige afstivningsvægge og stilladskonstruktioner.
Designet i 3D
Projektet er designet i de nyeste 3D-værktøjer, så der løbende er udført kollisionskontrol, for at sikre, at byggeriet er bygbart og tværfagligt koordineret. 3D-modellerne blev også benyttet benyttes til løbende mængdekontrol.
