
Motorvejsbro over Gudenåen
350 meter lang bro over Silkeborg Langsø og Gudenåen

Fundering i og under vand
Da broen skulle etableres over Silkeborg Langsø, blev omkring 200 af broens 350 meter bygget over vand. Selve funderingen på land foregik ved at pælefundere fire fundamenter med 330 jernbetonpæle. I vandet blev de fire fundamenter skabt ved at nedramme spuns på cirka 14 meters dybde side om side i søbunden. Ved to af fundamenterne ude i vandet er udstøbningen sket under vand med hjælp fra dykkere. De to andre fundamenter kunne klares med grundvandssænkning.
1500 tons armeringsjern
Da vi opførte de to dalbroer, brugte vi cirka 1500 tons armeringsjern, cirka 8400 meter spændkabel og 10.000 kubikmeter beton. Brodækket er båret af to endevederlag samt seks mellemunderstøtninger. På de to midterste mellemunderstøtninger er broen fastforankret, og på de andre fire mellemunderstøtninger samt endevederlagene er brodækket understøttet på glidelejer. Hver mellemunderstøtning er udformet som fire fingre, der skråner udad og bærer broen, og der er cirka 50 meter mellem understøtningerne.
