Spring til hovedindhold

Motorvejsbro over Gudenåen

350 meter lang bro over Silkeborg Langsø og Gudenåen

Motorvejsbro over Gudenåen, Silkeborg, Broer, Tunneler, Infrastruktur, MT Højgaard Danmark
Broen er fordelt på to enkeltstående dalbroer over Gudenåen og Silkeborg Langsø, og måler 350 meter.
Motorvejsbro over Gudenåen, Silkeborg, Broer, Tunneler, Infrastruktur, MT Højgaard Danmark

Fundering i og under vand

Da broen skulle etableres over Silkeborg Langsø, blev omkring 200 af broens 350 meter bygget over vand. Selve funderingen på land foregik ved at pælefundere fire fundamenter med 330 jernbetonpæle. I vandet blev de fire fundamenter skabt ved at nedramme spuns på cirka 14 meters dybde side om side i søbunden. Ved to af fundamenterne ude i vandet er udstøbningen sket under vand med hjælp fra dykkere. De to andre fundamenter kunne klares med grundvandssænkning.

1500 tons armeringsjern

Da vi opførte de to dalbroer, brugte vi cirka 1500 tons armeringsjern, cirka 8400 meter spændkabel og 10.000 kubikmeter beton. Brodækket er båret af to endevederlag samt seks mellemunderstøtninger. På de to midterste mellemunderstøtninger er broen fastforankret, og på de andre fire mellemunderstøtninger samt endevederlagene er brodækket understøttet på glidelejer. Hver mellemunderstøtning er udformet som fire fingre, der skråner udad og bærer broen, og der er cirka 50 meter mellem understøtningerne.

Se alle projekter
Dalbroerne er opført med 1500 tons armeringsjern, 8400 meter spændkabel og 10.000 kubikmeter beton.
Motorvejsbro over Gudenåen, Silkeborg, Broer, Tunneler, Infrastruktur, MT Højgaard Danmark