Spring til hovedindhold

Nordhavnstunnelen

Vi forbinder Østerbro og Nordhavn med 1.400 meter tunnel

Nordhavnstunnelen

Vi anvender alle vores anlægskompetencer, når vi sammen med BESIX anlægger Nordhavnstunnelen, der kommer til at forbinde Østerbro og Nordhavn. Tunnelen udføres for Vejdirektoratet som en in situ-støbt tunnel.  

Resultatet kommer til at ændre radikalt ved de trafikale forhold omkring Nordhavn og Østerbro. Når tunnelen står færdig, forventer Vejdirektoratet at mere end 8.000 biler og lastvogne vil bruge tunnelen dagligt. Dermed flytter Nordhavnstunnelen en stor mængde tung trafik væk fra Østerbro og nedbringer kødannelsen.

Nordhavnstunnelen, København,  Infrastruktur, Broer, Tunneler, MT Højgaard Danmark

Alle større anlægsdiscipliner i spil

Udover selve projektstyringen så varetager vi også jordarbejder, ledningsarbejder, fundering, betonarbejder og vandbygning. Til sammen er det ingen lille opgave på en 1.400 meter lang tunnel med et tværsnit på ni meter. Undervejs skal vi håndtere nogle enorme mængder, og for eksempel har vi pumpet ikke mindre end 337.136 tons sandbanke direkte ind i Svanemøllehavn. 

På byggepladsen har vi både skurbyer på Nordhavnssiden og Østerbrosiden, og selve pladsen er opdelt i tre arbejdsfronter med mere end seks kilometer intern kørevej, som vores maskiner kan arbejde fra.

Nordhavnstunnelen, København,  Infrastruktur, Broer, Tunneler, BESIX, MT Højgaard Danmark

Sådan gør vi

Sammen med BESIX udfører vi tunnelen som en in situ-støbt tunnel. Det vil sige en tunnel, som vi støber direkte på byggepladsen. Helt enkelt sagt foregår det sådan her:  

Først graver vi en byggegrube, som vi tømmer for vand. Derefter graver vi ned i havbunden, og støber tunnelen. Bagefter lægger vi jorden tilbage og fjerner byggegruben, så vandet igen kan strømme.  

Det lyder måske simpelt, men at anlægge en tunnel som Nordhavnstunnelen er alt andet end nemt, og kræver al vores kunnen inden for anlægshåndværk, styring, ingeniørkunst og arbejdsmiljø.   

Resultatet bliver dog indsatsen værd: Nordhavnstunnelen får to kørespor i hver retning, og køresporene bliver adskilt af en tunnelvæg i midten. Tunnel og til- og frakørselsramper bliver tilpasset modulvogntog og busser op til 15 meter. Derudover skal tunnelen kunne holde til, at der bliver bygget oven på den i de dele, der er under land.  

Som del af projektet klargør vi desuden til en yderligere forlængelse, hvis bygherren i fremtiden ønsker at bygge en østlig havneringvej.

Internationalt miljø

Nordhavnstunnelen er et internationalt projekt. I Nordhavn har vi fælles byggepladskontor med bygherren Vejdirektoratet og vores joint venture-partner BESIX. Specialister fra rigtig mange nationaliteter bidrager til at anlægge Nordhavnstunnelen, og derfor er det officielle arbejdssprog i skurbyen engelsk.

For vores egne medarbejdere er det naturligvis lærerigt at arbejde tæt sammen med BESIX, hvis ansatte har erfaring fra lignende anlægsprojekter andre steder i verden. 

Se alle projekter
Som del af projektet arbejder vi også tæt sammen med HOFOR om at anlægge et ledningstrace. Funderingsarbejderne i traceet er udført med pælefundering.