Spring til hovedindhold

Jernbane mellem København og Ringsted

En ny elektrificeret jernbane mellem København og Ringsted til højhastighedstog vil give passagererne kortere rejsetider

Jernbane mellem København og Ringsted, Sjælland,  Broer, Tunneler, Projektering, Infrastruktur, MT Højgaard Danamrk
Udover seks broer i Vallensbæk og Brøndby Kommune indeholder forbindelsen fire store vejbroer og to jernbanebroer.
Jernbane mellem København og Ringsted, Sjælland,  Broer, Tunneler, Projektering, Infrastruktur, MT Højgaard Danamrk

På tværs af landegrænser

Strækningen mellem København og Ringsted er af international betydning, da den indgår i det transeuropæiske netværk og forbinder Skandinavien med det øvrige Europa.

MT Højgaard er totalentreprenør på broarbejderne i forbindelse med jernbanen. Forbindelsen indeholder i alt seks broer i Vallensbæk og Brøndby kommune, samt fire store vejbroer og to jernbanebroer med tilhørende vejanlæg, stiforbindelser, afvandingsprojekter og jordarbejder.

MT Højgaard er totalentreprenør på broarbejderne i forbindelse med jernbanen mellem København og Ringsted.
Jernbane mellem København og Ringsted, Sjælland,  Broer, Tunneler, Projektering, Infrastruktur, MT Højgaard Danamrk

Projekteringsledelse, design og koordinering

MT Højgaards division Design & Engineering varetager projekteringsledelsen på projektet, herunder koordinering og styring af samtlige brokonstruktioner og præfabrikerede tunnelelementer. Derudover står vi for design og projektering af udgravningerne, bane- og vejafvandingen, veje og stier samt de midlertidige konstruktioner.

På projektet med jernbanen mellem København og Ringsted er der anvendt komplet 3D-modellering.
Jernbane mellem København og Ringsted, Sjælland,  Broer, Tunneler, Projektering, Infrastruktur, MT Højgaard Danamrk

3D-modellering

Projektet mellem København og Ringsted har fungeret som et spændende pilotprojekt for større anlægsprojekter med komplet 3D-modellering. Undervejs har vi blandt andet brugt Microstation og AutoCAD Civil 3D som designværktøjer. Vi har også anvendt BIM-værktøjet Navisworks til digital granskning og kollisionskontrol af designmaterialet. 3D-modellerne er fra de tidligere faser løbende blevet opdateret og samtidig anvendt til at sammenligne mængder. Dermed har vi opnået et godt overblik over både stade og økonomi.

Se alle projekter