Spring til hovedindhold

Hardangerbroen

Rejsetiden mellem Oslo og Bergen formindskes med hængebro over Hardangerfjorden

Hardangerbroen,  Vallavik, Broer, Tunneler, Projektering, Stål, MT Højgaard Danmark
Vi har udført stål- og montagearbejdet på Hardangerbroen.
Hardangerbroen,  Vallavik, Broer, Tunneler, Projektering, Stål, MT Højgaard Danmark

Hardangerbroen

I MT Højgaard har vi udført stål- og montagearbejdet på Hardangerbroen, og vi har monteret cirka 15.000 tons stål. De to bærekabler vejer ikke mindre end 6.400 tons, og de blev trukket ved hjælp af en kabelbane med hjul, der har kørt frem og tilbage over fjorden i 200 meters højde. Hvert kabel består af 10.032 tråde, der tilsammen giver et kabel med en diameter på 60 cm.

Selve vejbanen blev sat sammen af 23 stålkasser på 400 tons hver, der blev sejlet ind under broen og hejst op ved hjælp af en specialfremstillet kran, hvorefter de enorme kasser blev svejset sammen.

Den store hængebro måler 1.380 meter.
Hardangerbroen,  Vallavik, Broer, Tunneler, Projektering, Stål, MT Højgaard Danmark

Animation af kranmontagen lettede udførelsen

I projekteringen af hængebroen stod MT Højgaards division Design & Engineering for montageprojektet i forbindelse med broen. Det er en kompliceret proces at få overblik over montagemetoden, og derfor udarbejdede vi en visualisering, der både blev anvendt til at planlægge og efterfølgende forklare, hvordan montagen af krankasserne skulle foregå.

Vi modellerede også en 3D-model af broen med hovedkabler og en Tekla-model af kassekranen. Efterfølgende skabte vi en animation af montagen af kranen, der beskrev, hvilken rækkefølge kranen skulle monteres i, hvilket lettede udførelsen af den imponerende bro betragteligt.

Se alle projekter
Udover to vejbaner består broen af en kombineret cykel- og gangsti.
Hardangerbroen,  Vallavik, Broer, Tunneler, Projektering, Stål, MT Højgaard Danmark