Spring til hovedindhold

Omniterminalen II på havnen i Aarhus

Omniterminalen II som internationalt knudepunkt

På havnen i Aarhus, hvor alt er i storskala og mågeskrig er normal baggrundsmusik, arbejder vores vandbyggere lige nu på at forlænge den såkaldte Omniterminal med en ny kaj på 430 meter på 14 meters vanddybde. Kajforlængelsen betyder, at der i fremtiden er mulighed for ikke bare én, men to containerterminaler på havnen. 

Etableringen af den nye kaj er godkendt af Trafikstyrelsen og er et af de sidste skridt på vejen til at færdiggøre Omniterminalen, som har været undervejs i mange år. Projektet skal sikre, at Aarhus Havn i fremtiden kan håndtere mere godt og skabe flere muligheder for dansk erhvervsliv. Som resultat af den store efterspørgsmål på kajnære arealer, er arealet allerede lejet ud til det globale containerrederi MSC via deres terminaloperatør, TiL. De planlægger at etablere en ny containerterminal på området.

240.000 kubikmeter sand og 2.500 kubikmeter beton

Projektet løber over et år, hvor vi forankrer i to niveauer, både over og i vandspejlet. Fra flåde og jackup starter vi med at slå 31 meter lange spuns i havbunden, der ved hjælp af vibrationer rammes ned. Efter ramning af både kajvæg og ankervæg forankres de to sammen med 50 meter lange ankre i 2 niveauer. Herefter bruger vi 340.000 m3 sand, hvoraf 240.000 hentes på søen til af fylde området. Kajen bliver i hele sin længde apteret med betonhammer med kajudstyr og der rammes ca. 700 betonpæle som fundament til de to kranbjælker der skal støbes. Planen er, at lastning og losning af skibe ved kajen kommer til at ske via store havnekraner, som kører på de nyetablerede kranbjælker, som kommer til at være større end de eksisterende skinner på  havnens containerterminal. 

Det kommende kajanlæg er designet på en måde, der gør, at forbruget af beton mindskes, uden at vi går på kompromis med robustheden. På den måde reducerer vi byggeriets CO2-udledninger i forhold til traditionelt kajbyggeri.

Fortsættelse af et allerede stærkt og velkendt samarbejde

Projektet er på flere måder et glædeligt gensyn og en forlængelse af et godt samarbejde for vores vand- og havenbyggere, der for år tilbage opførte en ny færgeterminal på netop havnen i Aarhus. Et projekt, der også dengang var en hovedenteprise, og som omfattede etablering af kajer, fundamenter for ramper, bundsikring i færgelejerne, moler, stenkastninger samt uddybning og opfyld af Østhavnsvej.