Spring til hovedindhold

Nordhavnstunnelen

Nordhavnstunnelen, København,  Infrastruktur, Broer, Tunneler, MT Højgaard Danmark

Med Nordhavnstunnelen forbinder vi byen

Den 1.400 meter lange tunnel forbinder Østerbro og Nordhavn og gør klar til, at Nordhavn kan videreudvikles. Tunnelen giver også de mange brugere af Svanemøllehavnen bedre adgang, og en stor del af den tunge trafik bliver flyttet væk fra Østerbros gader. Nordhavnstunnelen bliver forbundet med tunnelen på Nordhavnsvej, der går fra Helsingørmotorvejen til Strandvænget. Når tunnelen står færdig, kommer ca. 8.200 biler til at køre igennem i døgnet.  

Før vi kommer dertil, bliver det et af Danmarks største anlægsprojekter. 

 

Vil du være del af projektet?

Se mulighederne her

Ledige stillinger lige nu

Lige nu søger vi blandt andet ingeniører, der vil være med til at sikre høj kvalitet i vores betonarbejder. Se stillingsopslaget her

Derudover søger vi dygtige lærlinge

Bliv en del af Nordhavnstunnelen
Nordhavnstunnelen, København,  Infrastruktur, Broer, Tunneler, BESIX, MT Højgaard Danmark

Bliv en del af et hold med topkompetencer

MT Højgaard Danmark og belgiske Besix står i spidsen for det internationale hold, der til sammen har rygsækken fyldt med projekter i stor skala fra mere end 15 lande. Det betyder topkompetencer inden for geoteknik, fundering, marinearbejder, betonarbejder, mekaniske og elektriske arbejder samt selvfølgelig bæredygtighed.

Et multidisciplinært projekt midt i København

Nordhavnstunnelen er et stort, multidisciplinært projekt midt i København.

Nordhavnstunnelen bliver anlagt som en klassisk Cut & Cover tunnel. Men da den 1.400 meter lange tunnel skal føre trafikken under havneløbet ved Svanemøllen, kræver det, groft sagt, at en hel del vand bliver lavet om til land først.

De midlertidige konstruktioner er derfor en stor del af arbejdet. Før betonarbejderne kan komme til at støbe den i alt firsporede tunnel, bliver meget af Svanemøllehavnen fyldt op med sand. I alt bliver der udlagt 450.000 ton sand til landindvinding, og der bliver udført grundvandssænkning med re-infiltration langs hele traceet.

Som i livet selv, starter alt med det rigtige fundament. Derfor sætter vi over 53.000m2 støttevægge med mere end 2.500 midlertidige ankre. Alt sammen sikrer det, at betonarbejderne kan arbejde tørskoet, når de graver fri og anlægger selve tunnelen.

53.000

m2 støttevægge

450.000

ton sand

2.500+

midlertidige ankre

Sæt dine tekniske spidskompetencer i spil


Tunnelen bliver anlagt som en støbt tunnel med to rør. Det kræver mere end 150.000 m3 beton. Og så skal 800 permanente opdriftsankre holde den tonstunge betonbundplade på plads. Derudover skal der anlægges pumpestationer, veje og tekniske bygninger.


Fra den første streg er tegner, og til sidste maskine forlader byggepladsen i 2027, vil mere end 150 mennesker med ekspertiser inden for bl.a. geoteknik, fundering, jord & kloak, vandbygning og betonarbejder have været en del af projektet.

Byg Nordhavnstunnelen sammen med Michael

Omsæt ideerne til virkelighed

Hvor end vi kigger hen, er der mennesker, der kommer til at mærke byggeriet. Det kan være naboer, badegæster, sejlere og andre, der bruger området. Dem skal vi tage hensyn til.

Fx vil naboerne opleve, at vi har styr på den tunge trafik til og fra byggepladsen, og at deres fremkommelighed er tænkt ind i planlægningen, og sejlere vil opleve at sejlrenden er åben i hele projektets levetid. Kom og vær med til at omsætte alle vores ideer til virkelighed og vær med til at finde på flere.

Dét, synes vi, er god projektkultur
Hos MT Højgaard Danmark har vi stærke værdier – og vi lever efter dem. Vi tror ikke på top down styring. Derimod praktiserer vi bottom up. Projekterne bliver hurtigt en del af medarbejdernes identitet, og det er her, det tager fart. Vores projekter er vores omdrejningspunkt, og hvert projekt skaber sine egne rammer. Det giver frihed til at få det bedste ud af alle, til at sætte sit eget præg og skabe sammenhængen. 

Når du er på et projekt, er det projektet selv, der bestemmer. Dét, synes vi, er god projektkultur. 
Vil du med på holdet? Så lover vi de bedste kolleger, et virkelig spændende projekt og masser af udfordrende opgaver.

 

 

Skal du være med til at opføre Nordhavnstunnelen?

Se vores ledige stillinger