Til toppen

Rejsetiden mellem Oslo og Bergen formindskes med hængebro over Hardangerfjorden

Den 1.380 meter lange Hardangerbro i Norge rager godt i vejret med sine to høje betontårne og en stålkonstruktion, der nærmest svæver i luften, 200 meter over havets overflade. Den store hængebro forbinder de majestætiske fjelde ved Hardangerfjorden med to vejbaner og en kombineret cykel- og gangsti.

Kontakt MT Højgaard, hvis du ønsker mere information
kontakt os

Projektets detaljer

Projektets navn

Hardangerbroen

Status

Afsluttet

Type

Broer, Projektering, Stål

Lokation

Resten af Norden

Kunde

Statens Vegvesen og Norconsult

Samarbejds-partnere

Arkitekt: Forum Arkitekter

I MT Højgaard har vi udført stål- og montagearbejdet på Hardangerbroen, og vi har monteret cirka 15.000 tons stål. De to bærekabler vejer ikke mindre end 6.400 tons, og de blev trukket ved hjælp af en kabelbane med hjul, der har kørt frem og tilbage over fjorden i 200 meters højde. Hvert kabel består af 10.032 tråde, der tilsammen giver et kabel med en diameter på 60 cm.

Selve vejbanen blev sat sammen af 23 stålkasser på 400 tons hver, der blev sejlet ind under broen og hejst op ved hjælp af en specialfremstillet kran, hvorefter de enorme kasser blev svejset sammen.

Vi har udført stål- og montagearbejdet på Hardangerbroen.

Den store hængebro måler 1.380 meter.

Animation af kranmontagen lettede udførelsen

I projekteringen af hængebroen stod MT Højgaards division Design & Engineering for montageprojektet i forbindelse med broen. Det er en kompliceret proces at få overblik over montagemetoden, og derfor udarbejdede vi en visualisering, der både blev anvendt til at planlægge og efterfølgende forklare, hvordan montagen af krankasserne skulle foregå.

Hardangerbroen rager godt i vejret med de to høje betontårne.

Udover to vejbaner består broen af en kombineret cykel- og gangsti.

Vi modellerede også en 3D-model af broen med hovedkabler og en Tekla-model af kassekranen. Efterfølgende skabte vi en animation af montagen af kranen, der beskrev, hvilken rækkefølge kranen skulle monteres i, hvilket lettede udførelsen af den imponerende bro betragteligt.

Til toppen

Denne side gør brug af cookies. Ved at browse videre accepterer du brugen af dette Læs mere om cookies

Du forlader nu MT Højgaards website for at besøge MTH GROUPs website