Til toppen

Skandinavien og resten af Europa bindes tættere sammen med massiv opgradering af jernbanen fra Ringsted til Femern

Broerne fra Ringsted til Femern er en del af den samlede opgradering af jernbanen til den kommende Femern Bælt-forbindelse. Her har vi nyopført 26 broer og sideudvidet eller renoveret resten af broerne.

Kontakt MT Højgaard, hvis du ønsker mere information
KOntakt os

Projektets detaljer

Projektets navn

56 broer mellem Ringsted og Femern

Status

Afsluttet

Type

Broer, Infrastruktur, Projektering

By

Sjælland

Kunde

Banedanmark

Samarbejds-partnere

Ingeniør: EKJ

Banen vil skabe en hurtigere forbindelse mellem København og Hamborg, flytte gods og passagerer fra vej til jernbane og medføre reduktion af CO2-udledningen. Projektet består af i alt 20 brokonstruktioner, som er udført som henholdsvis pladsstøbte betonrammer eller elementbroer. Det sikrer en hurtig udskiftning af eksisterende bygværker.

26 broer er nyopført, mens de resterende broer er renoveret eller udvidet.

Jernbanen mellem Ringsted og Femern har fået en opgradering med de 56 broer.

Tværfaglig projektering

I projekteringen af de mange broer har MT Højgaard bidraget med alle ingeniørdiscipliner såsom konstruktioner, geoteknik, afvanding, jording og potentialudligning samt midlertidige konstruktioner.

Projektet bestod af otte eksisterende banebroer, der er blevet sideudvidet, ni banebroer, der er udført som elementbroer, to stitunneler samt en større støttevægskonstruktion.

Sideudvidelserne er designet som pladsstøbte rammer for at opnå et ensartet udtryk med den eksisterende konstruktion, mens udskiftning af hele bygværker er udført som elementbroer for at sikre en hurtig udskiftning i kortere sporspærringer.

Foruden de bærende konstruktioner indeholdt opgaven også projektering af banedæmningen lokalt omkring konstruktionen og projektering af alle midlertidige afstivningsvægge og stilladskonstruktioner.

3D-værktøjer er anvendt i designprocessen for at optimere projektet.

Designet i 3D

Projektet er designet i de nyeste 3D-værktøjer, så der løbende er udført kollisionskontrol, for at sikre, at byggeriet er bygbart og tværfagligt koordineret. 3D-modellerne blev også benyttet benyttes til løbende mængdekontrol.

Til toppen

Denne side gør brug af cookies. Ved at browse videre accepterer du brugen af dette Læs mere om cookies

Du forlader nu MT Højgaards website for at besøge MT Højgaard Holdings website