Til toppen

Skandinavien bindes tættere sammen med resten af Europa, når jernbanen fra Ringsted til Femern får en massiv opgradering

Broerne fra Ringsted til Femern er en del af den samlede opgradering af jernbanen til den kommende Femern Bælt-forbindelse. Her skal 26 broer nyopføres, og resten af broerne sideudvides eller renoveres.

Kontakt MT Højgaard, hvis du ønsker mere information
KOntakt os

Projektets detaljer

Projektets navn

56 broer mellem Ringsted og Femern

Status

Igangværende

Type

Broer, Infrastruktur, Projektering

Lokation

Danmark

Kunde

Banedanmark

Samarbejds-partnere

Ingeniør: EKJ

Banen vil skabe en hurtigere forbindelse mellem København og Hamborg, flytte gods og passagerer fra vej til jernbane og medføre reduktion af CO2-udledningen. Projektet består af i alt 20 brokonstruktioner, som udføres som henholdsvis pladsstøbte betonrammer eller elementbroer. Det sikrer en hurtig udskiftning af eksisterende bygværker.

26 broer nyopføres, mens de resterende broer renoveres eller udvides.

Jernbanen mellem Ringsted og Femern får en opgradering med de 56 broer.

Tværfaglig projektering

I projekteringen af de mange broer har MT Højgaard bidraget med alle ingeniørdiscipliner såsom konstruktioner, geoteknik, afvanding, jording og potentialudligning samt midlertidige konstruktioner.

Projektet består af otte eksisterende banebroer, der sideudvides, ni banebroer, der udføres som elementbroer, to stitunneler samt en større støttevægskonstruktion.

Sideudvidelserne designes som pladsstøbte rammer for at opnå et ensartet udtryk med den eksisterende konstruktion, mens udskiftning af hele bygværker udføres som elementbroer for at sikre en hurtig udskiftning i kortere sporspærringer.

Foruden de bærende konstruktioner indeholder opgaven også projektering af banedæmningen lokalt omkring konstruktionen og projektering af alle midlertidige afstivningsvægge og stilladskonstruktioner.

3D-værktøjer er anvendt i designprocessen for at optimere projektet.

Designet i 3D

Projektet er designet i de nyeste 3D-værktøjer, så der løbende udføres kollisionskontrol, der sikrer, at byggeriet er bygbart og tværfagligt koordineret. 3D-modellerne benyttes også til løbende mængdekontrol.

Til toppen

Denne side gør brug af cookies. Ved at browse videre accepterer du brugen af dette Læs mere om cookies

Du forlader nu MT Højgaards website for at besøge MTH GROUPs website