Hardangerbroen

Ny hængebro over Hardangerfjorden

I Norge er køretiden mellem Oslo og Bergen blevet betydeligt kortere, efter den gamle færgeforbindelse over Hardangerfjorden blev erstattet med en ny hængebro i august 2013.

Vi har udført stål- og montagearbejdet på den nye norske broforbindelse for Statens Vegvesen (Norges vejdirektorat).

Bærekabler på 6.400 tons

Hardangerbroen er den længste hængebro i Norge, og den har to vejbaner og en kombineret cykel- og gangsti. Med en totallængde på 1.380 meter og et hovedspænd på 1.310 meter er den 30 meter længere end Golden Gate Bridge, men kortere end Storebæltsbroen, der har et spænd på 1.624 meter.

Vi har undervejs monteret cirka 15.000 ton stål. De to bærekabler alene vejer 6.400 ton, og de er trukket over på stedet ved hjælp af en kabelbane med et hjul, som har kørt frem og tilbage over fjorden i 200 meters højde.

Hvert kabel består af i alt 10.000 tråde, som til sammen giver et kabel med en diameter på 60 cm.

Vejbanen er sat sammen af 23 stålkasser på hver 400 ton, som er sejlet ind under broen og hejst op ved hjælp af en specialfremstillet kran, hvorefter de er svejset sammen.

Norsk vartegn

Broen, der er designet af norske Forum Arkitekter udgør et nyt ikonisk vartegn med sine to høje betontårne på 200 meter og en stålkonstruktion, der ser ud til at svæve i luften og forbinde fjeldene over fjorden.

Beton- og anlægsarbejdet blev udført af norske entreprenører, mens vi har stået for stål- og montagearbejdet.

Se pressemeddelelse om åbningen af broen

 

Andre stålbro-projekter

Cykelbroen Cykelslangen

Cykelbroen med navnet Cykelslangen snor sig elegant i første sals højde hen over Københavns Havn og udgør sidste del af Bryggerampen.

Læs mere

Lillebæltsbroen

Den første Lillebæltsbro

Byggeriet af den første bro over Lillebælt var på alle måder et stykke pionerarbejde. Monberg & Thorsen, som i dag er en del af MT Højgaard, opførte det, der dengang var Danmarkshistoriens hidtil største byggeri.

Læs mere om projektet

Den nye Lillebæltsbro

Den nye hængebro blev bygget for at lette trafikpresset på den første Lillebæltsbro. Vi var med til at opføre begge broer.

Læs mere om projektet