Færdig pylon en milepæl for vietnamesisk brobyggeri

17. juli 2012

Onsdag den 11. juli 2012 blev en mærkedag for de udsendte medarbejdere i Vietnam. Den 48 meter høje pylon i beton og stål til skråstagsbroen ved Hai Phong blev endelig færdig. Det skete ved hjælp af en 500 tons mobilkran, der løftede et par 57 tons tunge ankerbokse på plads på pylonbenene af beton samt tværbjælken mellem de to anker bokse.

Udfordringer undervejs

Glæden over milepælen blev ikke mindre af, at projektet har mødt en del uforudsete udfordringer undervejs, men nu, hvor pylonen står der, kan man se en ende på byggeriet, siger projektchef Brian Lorentz fra MT Højgaard.

Samme princip som Øresundsbroen

- Nu skulle der ikke være noget, der kan stoppe os i at gøre den flotte skråstagsbro færdig. Den er bygget efter samme princip som Øresundsbroen, blot med en enkelt pylon. Pylonen med skråstag skal bære et hovedfag på 120 meter og to sidefag på henholdsvis 70 meter og 40 meter. Det hele er planlagt at stå færdig i slutningen af november eller begyndelsen af december 2012, siger Brian Lorentz.

133 tons stagkabler

Der går 10.000 kubikmeter beton, 1.000 tons armeringsjern og 1.300 tons stål samt 133 tons stagkabler til at opføre broen, som får fire vejbaner, en ”knallertbane” og fortove i begge retninger. Funderingen er udført af en lokal underentreprenør. Rådgivere og designere af projektet er det finske selskab Finnroad. Bygherren er Hai Phong Peoples Committe.

Læs mere om projektet