Tunnel på Færøerne er færdig

28. oktober 2013

Et færøsk kapitel er afsluttet

Den 9. oktober afsluttede MT Højgaard arbejdet med en 8,3 kilometer lang tunnel gennem det færøske fjeld. Tunnelen er en forlængelse af en allerede eksisterende tunnel, og den skal bruges til at opsamle vand fra et antal åer i fjeldet til et reservoir ved vandkraftværket, Eiðisværket.

Tunnelboringen på Færøerne er fjerde og foreløbig sidste del i udbygningen af Eiði-vandkraftprojektet, som blev startet af Højgaard og Schultz sidst i 80´erne.

Tunnelen har en diameter på 3,3 meter og er boret med en Robbins full face TBM, som er blandt de mindste tunnelboremaskiner af sin slags i verden. Bygherren er det færøske energiselskab SEV.

Projektets udfordringer

Boringen af tunnelen har ikke været uden overraskelser. Blandt andet har fjeldet været hårdere, end forundersøgelserne viste.

Den udfordring blev blandt andet klaret ved, at implementere et ABR-05 skumsystem på tunnelboremaskinen i samarbejde med BASF+MEYCO. Skumsystemet kunne afkøle borehovedet og holde støvudviklingen nede under boringen. Det var en kompliceret proces, som ikke er gået ubemærket hen hos TBM-eksperter.

Tunnelen blev færdigboret i december 2012, og næste fase har efterfølgende været at få renset tunnelen og få bugseret den 100 tons tunge tunnelboremaskine tilbage ud af den 8,3 kilometer lange tunnel.

- Det har været en øvelse at få tunnelboremaskinen ud. Heldigvis har vi haft flere folk med, som var med på vandkraftprojektet for 10-15 år siden, og som derfor har god erfaring med denne ganske vanskelige proces, siger Jacob Clemmensen, entrepriseleder på projektet.

Sikring af tunnelen

Tunnelboremaskinen kom ud i juni måned i år, og tunnelen er efterfølgende blevet permanent sikret med bolte og fiberforstærket beton, hvor det har været nødvendigt.

Tilfredshed med tunnelboringen

Tunnelen skulle oprindeligt have været færdig i marts 2013, men grundet udfordringer med boringen i det hårde fjeld, finder overdragelsen til bygherren først sted nu.

- Vi er dog meget tilfredse med, hvor hurtigt vi er blevet færdige efter de udfordringer, vi har haft med at bore tunnelen, siger Jacob Clemmensen.